2023 Menu
14 Søgen Efter Fred
Uge 14, 2023
af Rick Joyner

Den mest berømte åbningsreplik i enhver roman var i Charles Dickens' klassiker En Historie Om To Byer. "Det var den bedste af tider, og den værste af tider." Hvordan kunne det være begge dele? Denne tilsyneladende modsigelse er en sandhed om livet, som Dickens besvarer i denne bog.

En sammenlignelig bibelsk sætning er "Herrens store og frygtelige dag" (se Malakias 4:5). Hvordan kan det være både "stort" og "forfærdeligt?" Herrens Bog besvarer dette spørgsmål. Vi er godt inde i den tid, der vil være den største for nogle og den værste for andre. De beslutninger, vi træffer nu, vil afgøre, hvad det bliver for os.

Jesus sagde i Lukas 12:49: "Jeg er kommet for at kaste ild på jorden; og hvor ville jeg ønske, at det allerede var tændt!" I den tale, der følger efter denne udtalelse, talte Herren om splittelser, der ville komme, selv til familier. Så talte han om nødvendigheden af at kende tidens tegn. Har vi nogensinde overvejet, at de nuværende opdelinger, der tilsyneladende manifesterer sig på alle måder, er noget, Herren ønskede? Og hvordan kan det være, når han bad om enhed i Johannes 17?

Dette er ikke en selvmodsigelse. Hans folks enhed er hans hjerter allermest dyrebare, men ikke en enhed, der går på kompromis med mørket. Vi kan aldrig have sand enhed med ham eller hans folk, før vi har denne splittelse med mørke. Den sandeste og største enhed kan kun komme, når hans folk er helt hengivne til Herren og hans veje, hvilket inkluderer at modstå mørke og ondskab. Med dette kan der ikke gås på kompromis.

Bibelen siger: "Søg efter fred med alle mennesker og den helliggørelse, uden hvilken ingen vil se Herren" (Hebræerne 12:14). Så hvordan opfylder vi denne befaling? Hvordan er det muligt at have "fred med alle mennesker", når verden er ved at falde ned i et dyb mørke? På denne måde er det måske ikke muligt. Der kan ikke være fred mellem lys og mørke, eller mellem dem, der vandrer i lys, og dem, der vandrer i mørke. Vi stræber efter fred ved at søge andres frelse og deres omfavnelse til lyset. At søge fred betyder ikke altid at opnå den, og at søge fred er ikke det samme som at stræbe efter enighed. Det er altid rigtigt at stræbe efter fred med dem, vi er uenige med, samtidig med at vi nægter at gå på kompromis med det lys, vi har fået. Vi skal også være kloge nok til at vide, hvornår fred ikke er mulig.

At søge fred, selv når vi ved, at det ikke er muligt, har stadig et formål – det ændrer os. Den anden del af denne vigtige befaling er at stræbe efter "helliggørelsen, uden hvilken ingen vil se Herren." Helliggørelse betyder at være adskilt og kræver, at vi er adskilte. Der er en klar opdeling mellem dem, der vandrer i lyset, og dem, der vandrer i mørke. I de tider, der udspiller sig nu, vil Guds folk blive mere og mere tydelig og adskilte, men vi må aldrig miste vores kærlighed til de fortabte eller vores hengivenhed til at nå dem.

Vi er endda kaldet til at elske vores fjender, men det betyder ikke, at vi er enige eller går med dem. Det bedste eksempel på, hvordan man gør det, er i Jesu liv. Jesus var uden tvivl den mest fredlige og hellige person, der nogensinde har vandret på jorden, men alligevel blev syndere tiltrukket af ham! Hans værste fjender var ikke synderne, der vandrede i mørket, men de selvretfærdige, der vandrede i et dybere mørke ved at antage, at de var lyset. Hvem tiltrækker vi? Er vi godkendt af vor tids selvretfærdige åndelige farisæere? Hvis det er tilfældet, kan det være en indikation af, at noget er meget galt.

Jesus var ikke enige med syndere, fordi han kompromitterede dem med deres synd, eller på nogen måde gik på kompromis med hans hellighed. I 1 Krønikebog 16:29, Anden Krønikebog 20:21 og Salme 29:2 og 96:9 ser vi denne sætning: "hellighedens skønhed." Der er en skønhed ved sand hellighed, som alle mennesker vil blive tiltrukket af, og der er en afvisning af falsk hellighed – den slags frembringes af selvretfærdigheden – som endda frastødte Herren. Tidens pres vil snart fjerne den falske hellighed fra Herrens folk. Ugræsset skal fjernes, før hveden kan høstes.

Ugens Ord 15
OP